Νεοελληνική Γλώσσα Α’ Λυκείου
η δ ι α φ ή μ ι σ η ως κ ε ί μ ε ν ο ☺
Σχεδιάγραμμα ανάλυσης διαφήμισης
Ι. Είδος διαφήμισης: Φιλμάκι (βιντεάκι - videoclip)
1. Κατηγορία διαφήμισης: εμπορική, κοινωνική, πολιτική, άλλη κατηγορία
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
2. Θέμα της διαφήμισης (Απαντάμε στην ερώτηση: Ποια υπηρεσία, προϊόν, καμπάνια, εκδήλωση, πρόσωπο προβάλλει η διαφήμιση;)………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
3. Πού έχει προβληθεί ή προβάλλεται: Μέσο, χρόνος, συχνότητα
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………3. Πού έχει προβληθεί ή προβάλλεται: Μέσο, χρόνος, συχνότητα
4. Διάρκεια
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
5. Δομή: Από ποια μέρη αποτελείται;
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
6. Περιεχόμενο: Συνοπτική παρουσίαση του περιεχομένου της διαφήμισης
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
7. Συστατικά στοιχεία: Εικόνα – Λόγος – Ήχος
7.1. Εικόνα (εικονιστικό ή εικαστικό στοιχείο)
Η διαφήμιση περιλαμβάνει:
α) βίντεο
β) φωτογραφίες
γ) εικόνες
δ) animation (κινούμενα σχέδια σε τρισδιάστατο περιβάλλον)
ε) γραφικά: 1. Στατικά – 2. Δυναμικά
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
7.1.2. Αναλυτική παρουσίαση
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
7.2. Λόγος (Λεκτικό ή ρηματικό στοιχείο)
7.2.1. Προφορικός λόγος: α. Διάλογος - β. Μονόλογος
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
7.2.1.1. Γλωσσολογική ανάλυση προφορικού λόγου:
7.2.1.1.1. Κοινωνική ποικιλία της γλώσσας
Γλώσσα μορφωμένων; Νεολαιίστικη αργκό; Καθημερινή αστική συνομιλία; «Συνομιλία συνεργείου», «Συνομιλία κομμωτηρίου»; «Ιδίωμα Formula 1», «Γηπεδικό ιδίωμα»; Τεχνολογικό ιδίωμα (“technojunky”); «Ειδική γλώσσα (επιστημονικού κλάδου)»; «Ιδίωμα μόδας (life style, fashion victims)», «Ιδίωμα «infomaniaks», «Νεολαιίστικο μουσικό ιδίωμα»;
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
7.2.1.1.2. . Επίπεδο έκφρασης (ύφος)
Καθημερινό, αστικό, fashion victims, technojunky, infomaniaks, επίσημο, σοβαρό, παιχνιδιάρικο, «αγαπησιάρικο», της παρέας, «αισθηματικό», αυστηρό….
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
7.2.1.1.3. Σχήματα λόγου: Υπερβολή, επανάληψη, μεταφορά …
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
7.2.1.1.4. Παραγλωσσικά γνωρίσματα (επιτονισμός: παύσεις, προφορά, ένταση φωνής)
Επιτονισμός είναι η κύμανση (το ανεβοκατέβασμα) της φωνής που χαρακτηρίζει μια ολόκληρη εκφώνηση, μια φράση ή πρόταση. Επομένως διακρίνεται από τον τόνο, που χαρακτηρίζει μια μόνο λέξη. Ο επιτονισμός πληροφορεί:
α) σχετικά με τη διάθεση ή τη στάση του ομιλητή: οργή, σκώμμα, ειρωνεία κτλ.,
β) σχετικά με το είδος των προτάσεων: ερωτηματική, απιφωνηματική κτλ.
Επομένως, ο επιτονισμός με την κύμανση της φωνής διαμορφώνει σημασίες.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
7.2.1.1.5. Εξωγλωσσικά γνωρίσματα (χειρονομίες, κινήσεις, έκφραση προσώπου, βλέμμα, διάθεση).
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
7.2.2. Γραπτός λόγος
7.2.2.1. Γλώσσα: Αγγλικά, Ελληνικά, Λατινοελληνικά (Greeklish);
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
7.2.2.2. Μορφή: συνεχές κείμενο, φράσεις, λέξεις, (σπαράγματα λόγου), επιφωνήματα
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
7.3. Σχέση μεταξύ γραπτού και προφορικού λόγου
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
7.4. Ήχος (υπόκρουση)
7.4.1. Λόγος, 2. Ήχος (θόρυβος, κρότος κ.ά), 3. Μουσική (πρωτότυπη ή γνωστή;)
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
8. Οι χαρακτήρες (τα πρόσωπα της διαφήμισης)
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
9. Σλόγκαν: Πυρήνας της διαφήμισης : Ταυτότητα του προϊόντος: Συνδυάζει εικόνα - λόγο και ήχο!
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
10. Λογότυπο
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
11. Παρουσίαση προϊόντος
11.1. Άμεσα ή έμμεσα;
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
11.2. Απ’ την αρχή, στη μέση ή στο τέλος του διαφημιστικού μηνύματος;
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
11.3. Η εμφάνιση του προϊόντος ξεχωριστή από το διαφημιστική ιστορία (μετά τη διαφημιστική ιστορία)
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
12. Στρατηγική της διαφήμισης
1. Προτείνει
2. Προτρέπει
3. Υπονοεί
4. Αναφέρει
5. Προκαλεί
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
13. Στάση απέναντι σε ομοειδή προϊόντα
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
14. Διαφημιζόμενο αγαθό: Ιδιότητες
14.1. Τι (υποστηρίζει ότι) προσφέρει;
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
14.2. Σχέση με σύγχρονη ζωή
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
14.3. Πρότυπα ζωής που προβάλλει (life style)
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
14.4. Η στάση απέναντι στον «Άλλο»: Πολυπολιτισμικότητα – Ταυτότητα του «Άλλου»
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
15. Πώς αντιμετωπίζει το θεατή η διαφήμιση;
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
16. Σύγκριση με διαφημίσεις: α) ομοειδών προϊόντων, β) του ίδιου προϊόντος κ.ά.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
17. Θέματα για ανάπτυξη με αφετηρία τη διαφήμιση
Παραδείγματα
• Αγάπη – Σχέσεις δύο φύλων – Φιλία- Εφηβικές παρέες –Φοιτητική ζωή – Προστασία περιβάλλοντος – Μόδα - Υπερκαταναλωτισμός – Ανάγκη παρακολούθησης τεχνολογικών εξελίξεων – Χάσμα γενεών …
• Είδη κειμένων: άρθρο, επιστολή (π.χ. σε υπεύθυνους διαφημιστικής εταιρίας), εισήγηση (ομιλία σε ακροατήριο, π.χ. Βουλή Εφήβων κ.ά.)
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου