Τρίτη 8 Ιανουαρίου 2013

Κείμενα για το διαδίκτυο



Ø  1ο κείμενο

@ Διαδίκτυο: Χάσμα γενεών: νέοι  και ώριμοι

Χαρακτηριστικό της ανθρώπινης φύσης είναι η τάση της για επικοινωνία και για γνώση. Η τάση αυτή προσλαμβάνει κάθε φορά διαφορετική μορφή, ανάλογα με τα τεχνικά μέσα που δημιουργεί ο άνθρωπος σε κάθε φάση της ιστορικής του πορείας. Κατ΄ αυτόν τον τρόπο σήμερα ο άνθρωπος επικοινωνεί και αποκτά γνώση χρησιμοποιώντας πολλά κανάλια ψηφιακής επικοινωνίας, μεταξύ των οποίων κυριαρχικό ρόλο διαδραματίζει ένα παγκόσμιο δίκτυο, το διαδίκτυο, το γνωστό μας ιντερνέτ.

Η σχέση του καθενός με το διαδίκτυο προσδιορίζεται από μια σειρά παραγόντων˙ ένας απ’ αυτούς είναι και η ηλικία, καλύτερα η αναπτυξιακή φάση που διατρέχει ως ψυχοβιολογικός οργανισμός, καθώς αναπτύσσεται εντός κοινωνικών πλαισίων. Λογικό λοιπόν είναι οι νέοι να έχουν διαφορετική σχέση με το διαδίκτυο από τους μεγαλύτερους σε ηλικία ανθρώπους. Αυτό οφείλεται στο χάσμα γενεών, ένα φαινόμενο που προϋπάρχει της σύγχρονης εποχής, γιατί έτσι είναι η φύση του ανθρώπου, να μεταβάλλεται ανάλογα με την αναπτυξιακή φάση που διανύει, επομένως να διαφοροποιείται τόσο από την προηγούμενη όσο και από την επόμενη γενιά.

                Ας σκιαγραφήσουμε αρχικά τη σχέση των νέων με το Διαδίκτυο. Οι νέοι έχουν πρόσβαση σχεδόν σε καθημερινή βάση στο διαδίκτυο και κυρίως στις σελίδες κοινωνικής δικτύωσης, όπως είναι το Facebook, το Τwitter κλπ. Πολλοί απ’ αυτούς είναι εθισμένοι και εξαρτημένοι από τις σελίδες αυτές, διότι βλέπουν το χώρο αυτό ως χώρο ψυχαγωγίας και κοινωνικοποίησης. Συγκεκριμένα, οι νέοι στις σελίδες κοινωνικής δικτύωσης δημιουργούν νέες φιλίες ή εδραιώνουν τις ήδη υπάρχουσες. Επιπλέον, οι περισσότεροι, προβάλλοντας τον εαυτό τους, αποκτούν μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση και αισθάνονται περισσότερο ισχυροί. Ακόμη είναι και ένας χώρος ψυχαγωγίας όπου οι νέοι προτιμούν να περνούν τον ελεύθερο χρόνο τους με την προβολή διαφόρων βίντεο, παρακολουθώντας ή συμμετέχοντας στο «κουτσομπολιό» που κυριαρχεί στα site αυτά, ακόμη και ψυχαγωγούμενοι με τα τραγούδια ακόμα και με τις ταινίες που μπορούν να παρακολουθήσουν.

                Αντιθέτως τα άτομα μεγαλύτερης ηλικίας σαφώς και δεν έχουν αναπτύξει μια οικεία σχέση με το διαδίκτυο. Το γεγονός αυτό οφείλεται στους γρήγορους ρυθμούς εξέλιξης και στις απότομες αλλαγές των συνθηκών ζωής με αποτέλεσμα πολλοί ενήλικες, είτε από αδυναμία να τις αντιληφθούν είτε από ανικανότητα να προσαρμοστούν, να μένουν πίσω. Έτσι, τα άτομα αυτά θεωρούν εξαιρετικά επικίνδυνη την πρόσβαση στο Ίντερνετ και τους αγχώνει το γεγονός ότι τα παιδιά τους διαθέτουν (σπαταλούν γι’ αυτούς) πολύ χρόνο σερφάροντας στο Διαδίκτυο. Βέβαια, ορισμένοι από αυτούς χρησιμοποιούν το Διαδίκτυο στην εργασία τους, καθώς τους είναι απαραίτητο και έτσι είναι αναγκασμένοι να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα. Τέλος, η πλειονότητα των ατόμων μεγαλύτερης ηλικίας θεωρούνται αναλφάβητοι όσον αφορά στη γνώση και τη χρήση του Διαδικτύου.

                Οι αιτίες της διαφοροποίησης των δύο αυτών ομάδων (ηλικιακών κατηγοριών καλύτερα) οφείλονται στην  ίδια τη φύση του νέου και του ώριμου ανθρώπου, καθώς και στις ιδέες και τις πεποιθήσεις που αυτοί αντιπροσωπεύουν στην κοινωνία. Αρχικά, τα νέα πρότυπα ζωής που προβάλλονται από τα ΜΜΕ και τα στοιχεία ξένων πολιτισμών που εισβάλλουν στη ζωή μας, υιοθετούνται πολύ πιο εύκολα από τους νέους, ενώ  έρχονται σε αντίθεση με τις παραδοσιακές αξίες και αντιλήψεις των μεγαλύτερων. Επιπλέον, οι νέοι είναι οι εκφραστές της ζωής, της δημιουργικότητας και του νεωτερισμού: αγαπάνε την ανανέωση, τις αλλαγές δομών και θεσμών και συλλαμβάνουν ευκολότερα τα μηνύματα του καινούριου και διαφορετικού. Έτσι, είναι αναπόφευκτη η σύγκρουση με τους μεγαλύτερους, που συνήθως είναι απρόθυμοι να αποδεχτούν τις νέες αντιλήψεις, είναι συντηρητικοί και δύσπιστοι.

                Εν κατακλείδι, το Διαδίκτυο είναι μια πραγματικότητα που έχει ριζώσει στην καθημερινή μας ζωή. Προκαλεί συχνά συγκρούσεις μεταξύ των εφήβων και των μεγαλύτερων, διότι στους πρώτους έχει γίνει αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητας τους, ενώ οι δεύτεροι αδυνατούν να προσαρμοστούν, το απορρίπτουν και συχνά αντιμετωπίζουν προβλήματα σχετικά  μ΄ αυτό.

Κ. Ν. (μάθητρια Β4 4ου ΓΕΛ Χαλκίδας, σχολ. έτος 2010-11)

Ø  2ο κείμενο

@ Τα οφέλη του ίντερνετ για παιδιά και εφήβους

Το διαδίκτυο αντιμετωπίζεται δικαίως με επιφύλαξη, καθώς είναι γνωστό πως κρύβει ορισμένους κινδύνους που έχουν σχέση με κακόβουλη χρήση του. Αυτό ισχύει για κάθε ηλικία, καθώς υπάρχει το στοιχείο του απρόσωπου.   Ιδιαίτερα σε μικρότερα άτομα, δεν είναι λίγες οι φορές που έχει χρειαστεί να απευθυνθούν γονείς στη δίωξη ηλεκτρονικού εγκλήματος. Ωστόσο, αρκετά είναι και τα θετικά που προσφέρει το διαδίκτυο για παιδιά και εφήβους. Ο κόσμος μπορεί να μην τους δίνει βάση, δεν παύουν όμως να είναι σημαντικά. Ας δούμε ορισμένα από αυτά.
·         Ικανότητα δακτυλογράφησης
Πρόκειται για ικανότητα που αποκτάται εξ’ ανάγκης. Συγκεκριμένα, όσα παιδιά ή έφηβοι ασχολούνται με το διαδίκτυο, αναγκάζονται να έχουν ανοιχτά πολλά παράθυρα και να γράφουν σε όλα. Το γεγονός αυτό και η ανάγκη για άμεσες και γρήγορες απαντήσεις σε chat, οδηγούν στην εκμάθηση τυφλού συστήματος μετά από τη συχνή τριβή. Υπάρχει τρόπος ωστόσο να εξελίξετε την ικανότητά σας αυτή μαθαίνοντας πού ακριβώς πρέπει να τοποθετείτε τα χέρια σας στο πληκτρολόγιο.
·         Επικοινωνία      
Μπορεί το διαδίκτυο να κατακρίνεται για τις συντομογραφίες, τα greeklish και την ανορθογραφία, όμως δίνει δυνατότητα ανάπτυξης της επικοινωνίας στους νέους. Για την ακρίβεια, τους δίνεται η δυνατότητα για την ανάπτυξη καλύτερης κοινωνικοποίησης. Ανάλογα μάλιστα με το συνομιλητή, αποκτούν την ευκαιρία να έχουν και την ανάλογη συμπεριφορά.

·         Διαφορετικότητα
Μέσω online παιχνιδιών, blogs ή chats οι έφηβοι έρχονται σε επαφή και με άτομα διαφορετικών χαρακτηριστικών και αντίθετων απόψεων από αυτές που έχουν συνηθίσει. Το γεγονός αυτό, βοηθά το παιδί, να έρχεται σε επαφή με τη διαφορετικότητα και να μαθαίνει να αντεπεξέρχεται αναλόγως. Σημαντικό ρόλο οφείλουν να παίξουν και οι γονείς, καθώς καλό θα ήταν να ενθαρρύνουν τα νεότερα παιδιά να ακούσουν τις διαφορετικές απόψεις, και να γνωρίσουν διαδικτυακά άλλες κουλτούρες αντιμετωπίζοντάς τες με σεβασμό.



·         Ικανότητα στον υπολογιστή
Οι βασικές λειτουργίες του υπολογιστή γίνονται «κτήμα» σε όσους ασχολούνται με το διαδίκτυο. Οφείλουν να ανταπεξέλθουν σε απαιτήσεις όπως ιούς, αναβαθμίσεις και άλλα σχετικά. Τα παιδιά είναι πολύ λογικό μέσα σε λίγο χρονικό διάστημα να γνωρίζουν τι προβλήματα έχει ο υπολογιστής, εάν απαιτείται ανασυγκρότηση και αντικείμενα, που ορισμένοι ενήλικες ίσως να χρειαζόντουσαν τεχνικό για να ανακαλύψουν. Όσο περισσότερο ασχολούνται και εξερευνούν τον υπολογιστή, τόσο πιο οικείος τους γίνεται.


·         Αυτογνωσία και έκφραση
Η εφηβική ηλικία είναι αρκετά ευαίσθητη, καθώς τα παιδιά βρίσκονται σε διαδικασία εξερεύνησης της ταυτότητας τους. Με τις πολλές δυνατότητες για πρόσθετες ενέργειες που έχουν μέσω των site κοινωνικής δικτύωσης και ηλεκτρονικών εφαρμογών, μπορούν να εκφραστούν ελεύθερα, να αυξήσουν τη δημιουργικότητά τους και να προβάλλουν όπως θέλουν τον εαυτό τους.

·         Παγκόσμια άποψη
Το διαδίκτυο κάνει τον κόσμο να φαίνεται μικρογραφία. Μπορούμε να επικοινωνήσουμε με άτομα, που πριν 25 χρόνια θα ήταν δυνατό μόνο μέσω ταχυδρομείου. Οι νέοι μπορούν πλέον με λίγα κλικ να μάθουν τι συμβαίνει εκείνη τη στιγμή, στην άλλη άκρη του πλανήτη αλλά και να αποκομίσουν γνώσεις για ξένους τόπους που δεν γνώριζαν ή θα επισκεφθούν δύσκολα.

·         Ικανότητες εξερεύνησης
Οι πληροφορίες που υπάρχουν στο διαδίκτυο είναι αμέτρητες. Οι έφηβοι θα αναγκαστούν να μάθουν να ψάχνουν για να βρίσκουν αυτό που τους ενδιαφέρει. Με τον τρόπο αυτό αποκτούν και κίνητρο να ενημερωθούν και να αποκομίσουν γνώσεις, καθώς είναι κάτι που ανακάλυψαν μόνοι τους.

·         Διαχείριση χρόνου
Η επαφή με το διαδίκτυο στα νεότερα άτομα είναι συνήθως περιορισμένη από τους γονείς λόγω των κινδύνων που κρύβει. Ωστόσο η χρήση του είναι πλέον απαραίτητη και για την εκπαίδευση τους. Τα παιδιά λοιπόν αναγκάζονται να μάθουν πώς να διαχειρίζονται σωστά το χρόνο τους στον υπολογιστή, τόσο για να ψάχνουν για πληροφορίες του σχολείου, όσο και για συνομιλίες ή παιχνίδι.

·         Απόκτηση γνώσεων
Οι γνώσεις που αποκομίζονται από το διαδίκτυο είναι αρκετές, κάτι που ωφελεί τα νέα παιδιά. Αρχικά μπορεί να βελτιώσουν την ξένη γλώσσα που γνωρίζουν, μέσω συχνής συνομιλίας με άτομα από όλο τον κόσμο. Επίσης, συχνές απορίες, θα τους λυθούν μέσω αναζητήσεων και ανάγνωσης άρθρων ή επιστημονικών πηγών. Αντίστοιχα μπορεί να υπάρξει ανταπόδοση παρέχοντας οι ίδιοι γνώσεις που έχουν, και κατά συνέπεια να τους τονωθεί η αυτοπεποίθηση τους.

http://xeniglossa.gr/index.php?/page/index.html/_/educational-articles/koinonia-neoi-paidi

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου